Virtual & Really.Ru - Реально о Виртуальном

Виртуальная реальность и 3D Стерео Технологии

Wednesday, Sep 20th

Last update08:45:36 AM GMT

Вы здесь: Новости VR и 3D Устройства HTC's Vive headset will be compatible with Apple's new OS

HTC's Vive headset will be compatible with Apple's new OS

Печать PDF

High-end virtual reality is making inroads in the Mac world via High Sierra -  High-end virtual reality is making its way to Macs. HTC's virtual reality headset, Vive, will be compatible with Apple's latest operating system, High Sierra, the Taiwanese company said Monday in a blog post.

apple-wwdc-2017-mac-vr-sw2

 

This comes in conjunction with Apple's announcement Monday that it's working with video game maker Valve's SteamVR platform to make it compatible with High Sierra.

"Through a newly announced external GPU, developers and content creators will be able to use a beta of SteamVR and the new MacOS, High Sierra, to access the creative power of Vive with their Macs," HTC's blog post said.

High Sierra, unveiled Monday at Apple's annual Worldwide Developers Conference, will be available later in the year. 

Correction, 9:25 a.m. PT: The HTC blog post initially said "MacBooks," but now says "Macs" in the above quote. The story's quote has been corrected to reflect that change. 

Source: https://www.cnet.com/news/htc-vive-virtual-reality-high-sierra-apple/

 

Apple выпустила первый Mac для виртуальной реальности

На минувшей презентации в рамках WWDC 2017 купертинцы представили два важнейших для нашей отрасли продукта. Первый — это ARKit, который позволит создавать нативные приложения дополненной реальности для iOS. Вторым стал единственный в линейке Apple потребительский компьютер для виртуальной реальности. Это 27-дюймовый iMac с официальной российской ценой ₽168 990. Из широкой линейки iMac его выделяет графический адаптер Radeon Pro 580 с 8 гигабайтами памяти.

 

Так выглядит первый iMac для виртуальной реальности

Подключить шлем виртуальной реальности для запуска ВР-приложений можно и к другим моделям компьютеров Apple, но среди непрофессиональных машин официально рекомендуется для этого только iMac с Radeon Pro 580 и операционной системой macOS High Sierra 10.13. Цитата с сайта Apple:

Требуется macOS High Sierra 10.13. Для создания 3D‑контента виртуальной реальности рекомендуется использовать iMac 27 дюймов с графическим процессором Radeon Pro 580.

В базовой конфигурации за ₽168 990 компьютер имеет следующие характеристики:

 

За доплату покупатель может выбрать более мощный процессор, больший объём оперативной памяти и более ёмкий и быстрый накопитель, но графический адаптер сменить нельзя — он самый мощный в линейке.

В марте 2016 года Палмер Лаки, тогда ещё занятый в руководстве Oculus, обвинил Apple в том, что она разучилась делать хорошие компьютеры, поскольку их производительности не хватает для виртуальной реальности:

 

 

 

Поддержка Rift — это вопрос к Apple, — заметил Лаки. — Если она когда-нибудь выпустит хороший компьютер, мы её реализуем. Официально в Купертино проигнорировали выпад Лаки, но на сайте Apple рядом с iMac теперь шлем HTC Vive.

Компания не стала торопиться с релизом потребительской машины для ВР. Даже новый iMac — это решение в большей степени для энтузиастов. Apple проявляет осторожность в освоении новой технологии, предпочитая заходить в неё с оглядкой на потребности большинства своих клиентов. Однако для энтузиастов и производителей шлемов macOS остаётся вторичной платформой, а бал правит Windows 10 со свободой выбора конфигурации.

Минимальное заполнение линейки Mac конфигурациями с поддержкой виртуальной реальности позволяет предположить, что компания не представит собственный ВР-шлем в этом году. В то же время, отсутствие SDK дополненной реальности для macOS (и отсутствие в заявленных для ОС функциях какого-либо упоминания ДР-интерфейса) откладывает гипотетический релиз очков ДР для компьютеров Mac. Apple, как и Microsoft, не может позволить себе релиз совершенно нового устройства без подготовки софтверной экосистемы.

В этом году Apple не составит конкуренцию Windows Mixed Reality, но сможет ли Microsoft использовать это время для серьёзного отрыва от конкурента? Для ответа на этот вопрос придётся подождать данных о приросте пользователей WMR из Редмонда, которые появятся к началу 2018 года.

Источник: http://apple-imac-vr/

 

Apple is finally ready to step up its VR game

 

 

 

VR has been on the fringes for what seems like years. It’s grown ever so slowly on PC’s and consoles have just started to get in on the action. Notably, Apple’s devices have been absent, made to sit on the side-lines and observe the game, with High Sierra and a host of refreshed hardware, Apple finally seem to be taking VR seriously.

The Cupertino giant is notorious for its slow adoption of modern technologies and VR was no different, it made great strides to address that problem at WWDC this year, not only is it now supporting VR natively in High Sierra through its API, Metal 2, it’s also offering developers enough firepower under the hood to run demanding VR applications and games.

External GPU’s and refreshed hardware

Starting with the mainstream iMac’s, Apple refreshed the GPU’s on the desktop, the 21.5-inch models now get Radeon Pro 555 and 560 GPU’s, whereas the 27-inch models get Radeon’s 570, 575 and 580, all of which are VR Ready. Combined with the move to the new Kaby Lake platform by Intel, there is finally enough horsepower to drive VR experiences on a Mac.

For MacBook’s Apple seems to have a different solution in mind. Since only the 15 inch MacBook Pro’s have the necessary hardware on-board to be VR compatible, the company is instead leveraging the thunderbolt 3 port. Apple announced a developer kit for VR development at the event which is a Sonnet external GPU enclosure with an AMD Radeon RX 580 in it with 8GB of VRAM. Developers will also get a promo code toward the purchase of an HTC Vive Headset. Steam has also announced that SteamVR will be available in Beta for macOS High Sierra. In a blog post on the steam community the company said “As part of our efforts to make VR available to developers and players on as many systems as possible, SteamVR for the Mac is now available in beta. The beta comes in tandem with the macOS High Sierra developer seed and hardware news from Apple's 2017 Worldwide Developers Conference (WWDC) that helps enable VR on the Mac.” Steam has also enabled WebVR support on Firefox in addition to working closely with Epic and Unity to make Mac extensions of content built on those engines, “On the development side, we have worked closely with Epic and Unity to make Mac extensions of content built on those engine technologies as simple as possible. Extension tools for those engines, and others, are available as part of this beta. We’ve also worked with Mozilla to help enable WebVR support on Firefox, so macOS-based web developers can start trying out VR.”

What does the future hold?

While this is a very promising start for the Mac platform, the bitter truth is that Apple is fashionably late to the whole VR party, with support for VR still in beta, consumer’s may only see market ready VR apps on the Mac in late 2018. Its competitors have already gone through the growing pains and have now started to really capitalise, while Apple is still at the start of their journey.

With Developer kits only just starting to roll out for eGPU’s on the MacBook, it’s going to be a while before we see consumer ready versions for that too.

Source: http://apple-is-finally-ready-to-step-up-its-vr-game/

AddThis Social Bookmark Button