Virtual & Really.Ru - Реально о Виртуальном

Виртуальная реальность и 3D Стерео Технологии

Вы здесь: Новости VR и 3D Софт Google ‘Blocks’ Update Matures Tools for Even Easier 3D Modeling in VR

Google ‘Blocks’ Update Matures Tools for Even Easier 3D Modeling in VR

Печать PDF

Google Blocks, the 3D object creation tool for VR/AR app developers, just got a big update that includes new environments, improved object snapping, and a number of experimental features that the company says makes Blocks “more powerful and even easier to use.”

Released to Rift and Vive users for free back in July, Google intended the creation experience in Blocks be more akin to playing with children’s blocks than working with traditional 3D modeling software like Z-Brush or Blender. Giving you a simple set of shapes, a color palette, and a number of simple tools, the user can easily create objects from within VR that you can then export to a standard OBJ file for inclusion in other 3D creation software.

Now, Google has added a few more features to make creation a little more hassle free.

Background environments now include a night version of the desert environment, and also plain white and black background options. An improved snapping function has also been included, which the company says address the “often unpredictable or difficult to control” snapping tool from the previous build. The company says they’ve “vastly improved [their] snapping algorithm and introduced a brand new user experience to guide you.”

Google has also added a host of experimental features, many of which are responses to user requests. For more information on how to use each tool, check out Google’s official blog post announcing the update.

New Features

  • Non-coplanar face mode: Now you can enable non-coplanar faces to avoid creation of extra triangles.
  • Loop subdivide: Subdivision can be a really powerful tool. It’s even more powerful if you can cut a loop around an entire mesh. With loop subdivide enabled, simply long press on the trigger while subdividing to see a perfect subdivision loop form around your object.
  • Edge, Face and Vertex Deletion: With this feature enabled, you can use the eraser tool to delete a single edge, face or vertex. We’ll “collapse” the mesh based on the edge, face or vertex you delete.
  • Worldspace grids: This feature will show grids along every side of your worldspace. The grid units are equivalent to the actual worldspace grid units, so you can precisely measure and place objects along the grids.
  • Volume insertion ruler: This experimental feature allows you to enable a ruler when you are inserting a mesh. As you insert the object, you’ll see relative measurements in meters appear on each axis so you can precisely and accurately measure every object relative to the others.
  • Expanded mesh wireframe: When reshaping a mesh you see a helpful wireframe around the section of the mesh you are reshaping. Now, you can turn that wireframe on for the entire mesh.
  • Stepwise selection undo: You can now undo and redo steps in your multi-selection. You can use the undo and redo buttons on your non-dominant controller to undo or redo the selection of objects in order.

Check out Google Blocks on Oculus Home (Rift) and Steam (Vive and Rift).

Source: https://google-blocks-update-matures-tools-even-easier-3d-modeling-vr/

 

Google Blocks получил новые окружения и функции

 

 

3D-редактор виртуальной реальности Blocks от Google получил большое обновление с новыми окружениями, улучшенной привязкой объектов и экспериментальными функциями, которые, по словам компании, делают «Блоки» мощнее и проще.

Выпустив бесплатный Blocks для Vive и Rift в июле 2017 года, Google хотела сделать редактор больше похожим на детский конструктор, чем на софт для 3D-моделирования, такой как Z-Brush или Blender. С набором фигур, цветовой палитрой и другими простыми инструментами пользователь может создавать объекты для приложений виртуальной реальности, которые затем можно экспортировать в стандартный OBJ-файл, чтобы, к примеру, вставить в игру или довести до ума другим редактором.

С последним обновлением Google ввела в Blocks ночную версию пустынного окружения, простые варианты белого и чёрного фона, исправила плохо контролируемый инструмент привязки из предыдущей сборки и добавила ряд функций по запросам пользователей:

  • Режим некомпланарных граней — теперь вы можете включить некомпланарные грани, чтобы избежать создания дополнительных треугольников.
  • Петлевой сабдив — сабдивы сами по себе могут быть мощным инструментом, но ещё лучше, если вы можете нарезать петли по всему мешу. Включение этой функции долгим нажатием на курок при работе с сабдивами автоматически делит объект на петли.
  • Удаление рёбер, граней и вершин — если эта функция включена, вы можете использовать ластик для удаления ребра, грани или вершины. Сетка будет сжиматься соответственно удаляемым объектам.
  • Всемирная сетка — эта функция покажет сетку вдоль каждой стороны вашего мира. Единицы всемирной сетки эквивалентны фактическим единицам, что позволяет точно измерять расстояния и масштабы и размещать объекты.
  • Рулетка при вставке — эта экспериментальная функция позволяет включать линейку, когда вы вставляете меш. При вставке объекта вы увидите, что относительные измерения в метрах отображаются на каждой оси, чтобы вы могли точно измерять каждый объект относительно других.
  • Расширенный каркас меша — при изменении меша вы увидите полезный каркас вокруг изменяемого участка. Теперь вы можете включить этот каркас для всего меша.
  • Пошаговая отмена выбора — отмена и повторение действий. Вы можете использовать кнопки отмены и повтора на своём второстепенном контроллере для отмены или повторного выбора объектов по порядку.

Google Blocks доступен для бесплатного скачивания в Oculus Store (для Rift) и Steam (для Rift и Vive).

Источник: https://news/google-blocks-14520

AddThis Social Bookmark Button